Ik denk dat ik heel goed en gezond eet, of toch niet?

Een opdracht om drie weken een voedingsschema bij te houden om te kijken of je wel gezond eet? Peanuts, dacht ik. Want ik ben op dit moment in training voor een halve marathon en ben al lange tijd bezig met gezonde voeding. Dus.. zo gezegd zo gedaan.

Ik weet niet of jij zoiets wel eens ingevuld hebt? Mijn ervaring is dat het even tijd kost om erin te komen en de routine van het dagelijks invullen op te bouwen, maar dat het erna zo gepiept is. En ook dat zo’n schema waardevolle informatie op kan leveren. Zo ook deze keer. Er kwamen namelijk verrassende resultaten uit die ik niet helemaal aan zag komen…

Bewustwording

Na een week kon ik de eerste resultaten aflezen. Tot mijn grote schrik zag ik dat bijna alles in het rood stond! Wat nou gezond eten? Wat nou genoeg van alles binnen krijgen? Ik kreeg meer dan de helft van mijn benodigde voedingsstoffen niet eens binnen! Ik zat zelfs ver onder het minimaal aantal kcal dat mijn lijf nodig had om überhaupt in rust te kunnen functioneren. Wat een schok! En wat een eye opener bleek dit voor mij te zijn! Was ik daarom ook zo moe? Viel ik daarom ook geen grammetje af?

Advies

Tijd om te kijken waar het ‘m dan in zat. Per onderdeel kon ik zien waar er verbeter punten waren en uit welke soorten voeding ik dit kon halen. Bij mij bleek bijvoorbeeld dat ik niet gevarieerd at en van alles gewoon te weinig. Het zat hem met name in de koolhydraten. In plaats van 3 boterhammen op een dag mocht ik er bijvoorbeeld wel 4 of 5.

Tijd voor actie

Mijn lichaam kreeg dus langere tijd niet genoeg voedingsstoffen binnen en ging in de spaarstand. Dit is nog een overblijfsel uit de tijd van de jagers: een lichaam bouwt reserves op als er voedselschaarste dreigt. Mijn lijf is ook een deel als reserve op gaan slaan. Hierdoor viel ik ook niet af, ondanks het vele sporten. En langzaam was ik mijn lijf aan het uitputten. Tijd voor actie dus.

Ik heb een voedingsplan voor mezelf opgesteld en ben ermee aan de slag gegaan. Binnen een week merkte ik dat ik iets minder moe was en dat het hardlopen iets soepeler ging. Na 4 weken voelde ik me veel energieker, was ik na mijn trainingen minder moe en sliep ik beter. Ik zat beter in mijn vel en voelde me happier. Zelfs mijn gewicht begon langzaam af te nemen. Het mooiste resultaat was wel mijn persoonlijk record na het lopen van de halve marathon. Wat een onrealistisch doel leek, bleek ineens toch te kunnen!

Veel mensen denken dat ze genoeg en gezond eten, net als ik destijds. Als ze dit echt gaan checken, komt er vaak uit dat ze toch te weinig eten en niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Hoe zit dat bij jou? Eet jij gezond en eet je wel genoeg?